Leginkább a nagy meleg érkezésekor lehet olvasni a folyadékfogyasztás jelentőségéről, ugyanakkor fontos lenne felhívni erre a figyelmet az év többi részében is.

This image has an empty alt attribute; its file name is 61c359ae-9989-471f-91c4-0affa946dd78-preview-1-300x250.png

A téli időszakban ugyanis a megfelelő folyadékpótlás fokozott kihívást jelent a legtöbb ember számára. Észrevetted már magadon te is, hogy hajlamosabb vagy a kelleténél jóval kevesebbet inni ilyenkor? Ez azért van, mert kevésbé érzékeljük a szomjúságot a meleg napokhoz képest. A kevesebb folyadékbevitel mellett, viszont télen is lélegzünk, beszélünk, izzadunk, működnek az anyagcsere folyamataink amikkel mind-mind folyadékot és ásványi sókat vesztünk. Ha nem iszunk eleget, akkor ez a folyamat könnyen vezethet kiszáradáshoz


A hidratáltság szintjének az ellenőrzése

Mivel csak a szomjúságérzetedre nem hagyatkozhatsz, érdemes figyelni a sokkal megbízhatóbb és egyértelműbb élettani tüneteket. Az egyik legalkalmasabb módszer erre a vizelet színe. Amennyiben ez halványsárga, akkor minden rendben van és azt jelenti, hogy megfelelő a tested hidratáltsága, ha viszont a sárgának egy sötétebb árnyalatát sikerült produkálni, akkor bizony ideje feltankolni a szervezet folyadékkészletét, akárcsak az alábbi tünetek esetén: fejfájás, szédülés, száraz bőr, hányinger.

Mivel ezek a tünetek másra is utalhatnak, érdemes egy plusz aprócska tesztet is elvégezni: Játssz csip-csip csókát például a gyermekeddel – így könnyen ellenőrizheted őt is – majd nézd meg, hogy az összecsippentet bőr milyen gyorsan nyeri vissza a rugalmasságát. A kézfejre gyakorolt pár másodperces nyomás szintén egy jó módszer a hidratáció ellenőrzésére. Mindkét esetben minél gyorsabban visszatér a bőr eredeti állapota és színe, annál jobb 🙂


Mivel (ne) hidratálj télen?

Ha a téli italkínálatról van szó, biztos neked is a kuckózós forró csoki vagy tea, talán egy habos kávé esetleg egy melengető forralt bor jut az eszedbe.

A gond csak az, hogy ezek az italok nemhogy hozzáadnak, de még ki is vonnak folyadékot a szervezetedből, hiszen a koffein is és az alkohol is vízhajtó hatású.

Az extra cukorról és egyéb nyalánkságokról nem is beszélve. Ugye biztosan te is szereted felturbózni ezeket az itókákat egy kis extrával, hogy jobban nézzen ki, vagy csak egyszerűen így szoktad meg. Ezek viszont nem éppen alakbarát opciók, így erősen gátolják azt, hogy nyárra kirobbanó formában legyél, amiért már most érdemes lenne elkezdeni dolgozni, ha eddig nem gondoltál volna erre. 

A legjobb megoldás – akár csak nyáron – most is a sima víz lenne. Bevallom, ilyenkor nekem is nehezemre esik elegendő vizet innom, így minden nap eszem minimum egy tányér levest vagy főzeléket. Ha elég tartalmasra sikerül, akkor egy főétkezés is megoldható ezekkel, ha nem akkor egy kisétkezésnek számolom, hiszen “csak egy levesnek” is van kalória és jó esetben tápanyagértéke is.

Minél több friss és szezonális zöldséget tartalmaz egy leves, annál nagyobb lesz a rost-, vitamin- és az ásványi anyag-tartalma. Egy jó gazdag és színes zöldségleves csodákra képes. Nem csak mutatós és finom, de egészséges is.

A gyümölcsöket viszont érdemesebb minél feldolgozatlanabb formában, tehát nyersen és egészben fogyasztani. Lehetőség szerint válassz egy lédúsabb fajtát. Citrusfélék, kiwi, körte, alma mind jó választás lehet a téli időszakban.


A változatosság gyönyörködtet

A levesek a legtöbb kultúrában jelen vannak, így igen változatos ízekkel és textúrákkal lehet kísérletezni, így nem válnak unalmassá sem. A fűszereknek köszönhetően eldöntheted, hogy a Közel-Kelet jellegzetes és erőteljes ízei, a mediterrán területre jellemző kifinomult ízvilág vagy egy savanykásabb, de gazdag ízű székely recept lesz-e a hangulatodnak leginkább megfelelő. Az leves állagát is kedved szerint variálhatod, gondolj csak egy krémleves, egyszerű csontleves vagy egy tartalmas gulyás közti különbségre.


Mire figyelj?

Ne feledd, ha időhiányban szenvedsz akkor fagyasztott zöldségekből is tudsz finom és tápláló ételt főzni néhány perc alatt. Ebben az esetben ellenőrizd, hogy tényleg csak zöldséget és természetes fűszernövényeket tartalmazzon a zacskó tartalma.

Az ázsiai jellegű mixeknél különösen érdemes figyelni az összetevők listáját, hiszen gyakran vannak benne olyan dolgok, amiket jobb elkerülni vagy korlátozni. Ilyen lehet például a szójaolaj, szójagranulátum, magas sótartalmú szója- vagy halszósz

A porleveseket, leveskockákat, dobozos alapleveket ahogy a vegetát is lehetőség szerint kerüld, leginkább a mesterséges ízfokozók, tartósítószerek és egyéb adalékanyagok miatt, mint a nátrium-glutamát, magas sótartalom

Életmód ás táplálkozási tanácsadásért kattints ide

 
 
 
 
 
Linkek

https://www.origo.hu/tafelspicc/20190830-miert-kellene-rendszeresen-levest-ennunk.html

Oka van annak, hogy a sípályán nem iszunk eleget | Magyar Nemzet

https://www.femcafe.hu/cikkek/egeszseg/hidratalas-dehidratacio-jelek-tunetek-teszt?page=1