Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem azokat az alapanyagokat, összetevőket és ételeket, melyek kerülendők a hozzátáplálás első évében, bizonyos esetekbent akár még tovább is. Itt azokat a termékeket soroltam fel, amik a legjellemzőbbek egy átlagos háztartásban.


 

 


Soha ne sózd meg a babának készített ételeket és kerüld a hozzáadott sótartalmú ételízesítők és leveskockák használatát! Amennyiben a család többi tagja számára készített ételből szeretnél adni a babának, ne adj az ételhez sót a főzés során – utólag is ízesítheted a család számára azt, amennyiben ezt az étel megkívánja.

A modern étrendben gyakran szerepelnek feldolgozott ételek, amelyek sótartalma gyakran igen magas, a kicsi babáknak azonban nagyon kevés sóra van szükségük, hiszen a túl sok só hosszútávon káros hatással lehet a baba még éretlen veséire és a vérnyomására is, valamint olyan tápanyagok, mint a magnézium – mely létfontosságú az immunrendszer egészséges működéséhez – elveszik, miközben a szervezetük a sóval bajlódik. A magas sóbevitel ezen kívül növeli szív- és érrendszeri betegségek kifejlődésének esélyét az élet későbbi szakaszában.

A kisgyermekeknek sem szabadna enniük olyan magas sótartalmú dolgokat, mint a chips, ízesített snackek, kolbászfélék, sonka, szalonna és füstölt élelmiszerek.


Cukor

A sok cukor szuvasodást idézhet elő a tejfogakon. A hozzátáplálás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy milyen lesz a gyermek ízlése a későbbiekben. Ne szoktasd a babát a túl édes ízvilághoz, hiszen ezzel könnyen eltorzulhat az ízlése és egyre édesebb és édesebb ételeket lesz hajlandó csak megenni. A szacharóz (fehér cukor) nagyon magas energiatartalommal bír, viszont nem tartalmaz tápanyagokat, mi több, valójában tápanyagok szükségesek a lebontásához, amit a szervezettől von el.

A cukrot különböző neveken álcázzák, így megtévesztve a tudattalan vásárlót, aki abban a hiszemben emeli le a polcról, példának okáért a babáknak szánt ételeket/italokat, hogy ezzel a lehető legjobbat adja a gyermekének. Azonban fontos tudni, hogy 2 éves kor alatt a cukorfogyasztás teljes mértékben kerülendő! Ennek ellenére gyakran van jelen olyan termékekben, amiket speciálisan gyerekeknek állítanak elő. A fiatal szervezet számára a cukor különösen káros, mégis ott lapul a legtöbb étel összetevőinek listájában, méghozzá kiemelkedő helyen: a lista elején.

A legtöbb kereskedelemben kapható bébiétel gyártója használ cukrot termékei előállításához. Egy 2000 májusában, az Élelmiszer Bizottság (Food Commission) által készített jelentés szerint, a 358 féle, gyerekek számára készült ételek 57%-ának a cukortartalma magas volt. Az egyik, gyermekek számára gyártott joghurt minden doboza 5 teáskanálnyi cukrot tartalmazott. Egy teáskanálnyi cukor 4g-nak felel meg.

Sajnos a helyzet azóta sem lett jobb cukorfronton, így lehetőség szerint kerüld ezeket a termékeket.

Rejtett cukrok legelterjedtebb álnevei:

szacharóz, glükóz, maltóz, dextróz, invert cukorszirup, laktóz, golden syrup (arany szirup), méz, juharszirup, melasz, hidrolizált keményítő, fruktóz, sűrített gyümölcslé, grillázs, agave, kókuszvirág, valamint minden más, ami tartalmazza a „szirup”, „nektár” vagy „cukor” szavakat.

A fentebb már említett fogszuvasodás és az ízlés eltorzulása mellett a túlzott cukorfogyasztás többek között olyan egészségügyi kockázatokat is magukba foglalhatnak, mint az elhízás (mely rohamosan terjed a kisgyermekek körében is), kardiovaszkuláris betegségek és a 2-es típusú cukorbetegség.


Méz

A méz olyan baktériumokat (botulizmus spórákat) tartalmazhatnak, amelyek súlyos betegségek kiváltó okai lehetnek egy még fejletlen szervezetre, valamint szintén fogszuvasodáshoz vezethet, ezért mindenképp kerüld a használatát a baba minimum 1 éves koráig!

Fontos, hogy a botulizmus spórák a magas hőkezelés (sütés/főzés) során sem pusztulnak el. Az ezzel a spórákkal történő megbetegedés csecsemők esetén akár halálos kimenetelű is lehet, így a babának kínált minden olyan élelmiszert fontos ellenőrizni, hogy még véletlenül se tartalmazzon mézet.

A méz, ahogy a rizsszirup, a juharszirup, a datolyaszirup, az agave stb. gyakorlatilag mind-mind vitaminos cukorszirupok, amik abszolút tönkre teszik a vércukorszintet, viszont annyi vitamint nem tartalmaznak, hogy az a baba bármilyen szükségletét fedezni tudja. Ha szeretnéd elkerülni, hogy a gyermeked a későbbiekben jó eséllyel cukorbeteg legyen, akkor semmiképpen nem ajánlottak ezen termékek rendszeres használata az étrendben.


Üdítők, gyümölcslevek, junior italok

Cukor, cukor és megint csak a cukor…
Az üdítők mindenféle mesterséges adalékanyagokat (színezékek, aromák, tartósítószerek) tartalmaznak és ezzel szerencsére a legtöbben tisztában is vannak. Még rosszabb a helyzet a bubis italok esetén. A szénsav semlegesítése érdekében a test kivonja a kalciumot a csontokból, fogakból továbbá növeli a gyomor savtartalmát is.

Azzal viszont már kevesebben vannak tisztában, hogy az szuper egészségesnek titulált juice-ok és smoothiek (sem jelentenek sokkal jobb választást, mint az üdítők. Ez azért van, mert folyékony formában van benne a cukor, mely azonnal felszívódik a szervezetben, mivel nincs benne semmi, ami lelassítaná ezt a folyamatot, így emelve az egekbe a vércukorszintet néhány másodperc alatt, mely egyenes út a cukorbetegség felé.


Mogyoró

A fulladásveszély elkerülése érdekében, 5 éves kor alatti gyermekeknek soha ne adj egész mogyorót! A kicsi, kerek formájú és kemény ételek (egész szőlőszem, koktélparadicsom) is kerülendőek hasonló okokból kifolyólag!

A mogyorót nem kell mellőzni a gyermek 5 éves koráig, hiszen rengeteg olyan vitamin és ásványi anyagot tartalmaz, mely jótékony hatással van a babák fejlődésére. Porított formában az ételbe keverve vagy mogyoróvaj formájában viszont minden gyermek örömmel fogyasztja.


Nem pasztőrözött és lágy sajtok

Ezek a típusú sajtok, mint például a brie vagy a krémsajtok szintén tartalmazhatnak olyan baktériumokat (például Escherichia coli=E. coli), amelyek csecsemőknél nagyon súlyos betegséget okozhatnak.


Tehéntej

Az 1 éves kor alatti babák (és sok felnőtt is) nem vagy csak nagyon nehezen tudják megemészteni a tejet. Mindemellett ez gátolja a vas felszívódását, illetve egyes babáknál gyomor- és bélbántalmakat továbbá vérszegénységet (anémiát) okozhat.

Tej helyett használj inkább anyatejet vagy tápszert, hiszen az utóbbiak kiváltására a hagyományos állati (és növényi) eredetű tejek nem megfelelőek.


Ha néha mégis adnál tejet a babádnak, például palacsintába sütve, akkor mindenképp pasztőrözött és zsíros tejet használj.


Lágy tojás

A még fejletlen vagy érzékeny szervezetre szintén komoly veszélyt jelenthet egy nem jól elkészített tojás. A nem megfelelően hőkezelt étel következménye lehet a szalmonellafertőzés, mely  az egyik legismertebb és leggyakoribb hányással-hasmenéssel járó baktérium okozta fertőzés a világon.

Mivel ez nagy folyadékvesztéssel jár, könnyen kiszáradás lehet a vége. A dehitratáció eredményeképp felborul a szervezet víz- és elektrolit háztartása, melynek komoly következményei lehetnek . A fertőzés gyanúja esetén mindenképpen kérjünk orvosi segítséget.

A fertőzés elkerülése érdekében csak friss tojást használj és mindenképpen jól süsd/főzd meg azt. Ajánlott elkészítési módja lehet: keményre főtt tojás vagy jól megsütött rántotta formájában.



Feldolgozott húskészítmények, füstölt élelmiszerek

Ezek mind túl magas sótartalommal rendelkeznek, valamint rengeteg olyan adalékanyagokat is tartalmazhat, ami hátráltathatja a babát a fejlődésben. Továbbá a füstölt élelmiszerek nagyon magas sótartalmuk mellett karcinogén (rákkeltő) anyagokat tartalmazhatnak, valamint előfordulhat az is, hogy a terméket csak füstölik, így viszont nincs megfelelően hőkezelve, ami különböző betegségek melegágyaként szolgálhat egy érzékeny szervezet esetén.


Allergiát kiváltó ételek

Először is szeretném tisztázni az ételallergia és az ételintolerancia közti különbséget

A klasszikus ételallergia, az mely azonnali válaszreakciót vált ki. Egy ételre adott allergiás válaszreakció első jelei a duzzadt ajkak, száj, szemek és a nyelv, valamint a viszkető száj. Ezt hányinger, hasi fájdalom, hasmenés, izzadás, kiütések vagy bőrpír követik. Előfordulhat, hogy asztmás tünetek jelentkeznek egy már asztmás gyermeknél. Ha súlyos légzési problémák jelentkeznek, az állapot neve anafilaxiás sokk, és azonnali orvosi beavatkozást igényel. Ez egy ritka, de annál veszélyesebb allergiás reakció és csak akkor jelentkezhet, ha a gyermek szervezete már másodszor találkozik azzal az élelmiszerrel, melyre allergiás.

Ételintolerancia, avagy az ételre való érzékenység sokkal gyakoribb, mint az allergia. Az ételallergia tünetei az étel fogyasztását követően azonnali és súlyosabb reakciót vált ki, míg az intolerancia tünetei csak később jelentkeznek, úgy mint a haspuffadás, gázosodás, gyomorfájdalom, hasmenés, hányás, kiütés, ekcéma, fejfájás, fáradékonyság, ízületi fájdalmak, sötét karikák a szem alatt továbbá az éjjeli izzadás.

Az alábbi ételeket a hozzátáplálás során csak óvatosan és figyelmesen ajánlott bevezetni a gyermek étrendjébe, amint a megfelelő korba lép.

Allergén ételek

tej, tojás, szója, glutén tartalmú gabonák (búza, tönköly, rozs, árpa, kamut, zab), földimogyoró, egyéb fán termő diófélék (mandula, kesudió, pekándió, pisztácia…), szezám, hal, kagyló és kagylófélék, rákfélék (garnéla, homár…), zeller, mustármag

A gyermekek 5-8%-a szenved ételallergiától, míg a felnőtt lakosság kb. 2%-ának van valamilyen ételallergiája. Ez azt jelenti, hogy a gyermekkorban jelentkező allergiát bizonyos esetekben ki lehet nőni. A dió- és halfélékre való allergiát valószínűleg nem növi ki a gyermek.

Hazánkban az allergének bevezetésének idejéről nincs olyan tudományosan megalapozott és egységes rendelet, amit a szakemberek követni tudnának, viszont a legújabb nemzetközi kutatások szerint, amennyiben nincs ismert allergia a felmenők között, akkor az anyatejes táplálás mellett az allergéneket már a hozzátáplálás kezdetétől érdemes bevezetni.


Hidrogénezett zsír

A hidrogénezés folyamata során a folyékony olajakat szilárd vagy félig szilárd margarinná alakítják, kémiai szerkezetük módosításával. Ezt rendkívül magas hőmérsékleten hajtják végre, nyomás alatt, mely károsítja az olajat és tönkreteszi a tápértékét. Ezen kívül a zsíroknak ezen típusa gátolja az esszenciális zsírsavak anyagcseréjét. A hidrogénezett zsír nemcsak a margarinokban található meg, de előfordulhat kekszekben, ropogtatnivalókban, cukrászsüteményekben, tortákban, krémekben. Ezek a típusú zsírok nemcsak a gyerekeknek, de a felnőtteknek is kerülendő, így a gyermek étrendjébe való bevezetése semmilyen korban nem ajánlott.


Koffein

Sokan erre úgy gondolnak, mint egy, a kávéban található anyagra, de a koffein megtalálható a teában, a csokoládéban, a kakaóban, a szénsavas üdítőitalokban és az energiaitalokban is. A koffein erős stimuláns, mely felnőttek számára olykor hasznos lehet a megfelelő mennyiségben és minőségben célirányosan alkalmazva a teljesítménynövelés érdekében, viszont ez az anyag egy fiatal szervezetnek nagyon megterhelő lehet. Bizonyos teák mértékkel, 1 éves kor felett adhatóak, de ha a folyadékpótlásról van szó inkább sima vizet adj a babának.

Egy brit felmérés szerint, melyben óvodás korú gyermekek étrendjét és táplálkozását érintő szokásait vizsgálták, kiderült, hogy a 4 és fél évesnél fiatalabb gyermekek egyharmada rendszeresen iszik koffeintartalmú teát.

Ha egy gyermek hozzá van szokva a koffein valamilyen formájához, vezess be néhány egyszerű változást annak érdekében, hogy hogy javíts az egészségügyi állapotán. Példának okáért cseréld le a koffeintartalmú teát (nagyobbak esetén a kávét is) koffeinmentes változatra. A gyümölcsteák a leginkább közkedveltek ebben a korban a gyógynövény változatok közül. A teákat ajánlott teafűből elkészíteni. Mielőtt teát vásárolsz, mindig ellenőrizd az összetevőknél, hogy ne tartalmazzon hozzáadott cukrot (vagy grillázsdarabokat), aromát és mesterséges adalékanyagot (pl. színezék).


Adalékanyagok

Azáltal, hogy mellőzöd a feldolgozott élelmiszerek többségét, megóvod a gyermeked (és saját magadat is) az adalékanyagok okozta vegyi terhektől. Ezek az adalékanyagok a következő megnevezések álcája alatt kerülnek a termékekbe:

színezékek, ízesítők, emulgeálószerek, stabilizátorok, dúsító anyagok, mesterséges ízesítők, tartósítószerek, ízfokozók, mázanyagok, egyéb adalékanyagok

Ezek mind abból a célból kerülnek bele a termékbe, hogy javítsák az étel megjelenését, ízét, és tartósságát. Jelenleg hozzávetőlegesen 400 különféle adalékanyagot lehet legálisan hozzáadni az élelmiszerekhez, valamint több mint 3500 olyan ízanyagot, melyet a címkén fel sem kell tüntetni pontosan. Ezek az adalékanyagok szükségtelen terhet rónak a gyermekek és felnőttek immunrendszerére egyaránt, különösen a májat terhelik meg, mely elsősorban a méregtelenítésért felelős szervünk. A kifejezetten csecsemők és gyermekek számára készült ételeknek és italoknak (elsősorban bébiételek és -italok) nem szabad tartalmazniuk bizonyos adalékanyagokat. Ez azonban nem vonatkozik azokra az egyéb élelmiszerekre, melyek a kisgyermekek egyébként (sajnos) gyakran fogyasztanak, mint például az ízesített snackek, szénsavas italok, pudingok, felvágottak, halrudak, jégkrémek és egyéb édességek, melyek tele vannak ezekkel a tiltott adalékanyagokkal.

Hogyan kerüld el az adalékanyagokat?

Talán az első és legfontosabb pont, amit megemlítenék, hogy ellenőrizd a címkét!
Összetevők listája, lejárati dátum, tápanyagtartalom. Ezekből már minden turpisságot kideríthetsz.

Ne vásárolj feldolgozott húskészítményeket (kolbász, szalonna, szalámi stb.)

Kerüld a gyümölcsleveket és a különböző italokat. Ezeket helyettesítsd sima vízzel. Ha ez túlságosan is eltér a megszokottól, akkor a vizet ízesítheted citrommal, grapefruittal, naranccsal, egyéb citrus gyümölccsel, erdei gyümölccsel, uborkával, mentával, az előzőek bármely kombinációjával.

Amikor csak tudod mellőzd a csomagolt és konzerv ételeket, melyekbe adalékanyagokat kevernek.

Hagyd a boltok polcain a készételeket. Ahhoz, hogy ezek megengedett tárolási ideje hosszabb legyen, sokkal több adalékanyag szükséges.

Az ételeket a lehető legtermészetesebb formájában vásárold meg. Lehetőség szerint válaszd a termékek hazai, szezonális, bio, organikus, szabad tartású vagy tanyasi változatát.


Minden egyes ponthoz oldalakat tudnék még írni, de már így is hosszúra nyúlt ez a téma.

Amennyiben úgy gondolod, hogy a Családodnak vagy Neked szükséged van segítségre, ne habozz!

Keress bizalommal!

 



Életmódváltó Programok