Kipróbáltam a veganuárt! 1 hónapig 100%-ban növényi étkezést követtem. Változott valami? Megéri? Saját tapasztalataimért és véleményemért olvass tovább.
 
 
 
 
 

Ígértem egy posztot instagramon arra vonatkozóan, hogy mi a véleményem a #veganuary kihívásról, illetve milyen változásokat tapasztaltam ez alatt az 1 hónap alatt, ami során 100%-ban növényi eredetű ételeket fogyasztottam. Mivel ez a poszt túl hosszúra nyúlt és nem akartam részletekben megosztani, így végül itt gyűjtöttem össze a gondolataimat.

Először is szeretném leszögezni, hogy tisztában vagyok a vegán szó jelentésével és azzal is, hogy mi a különbség a vegán és a plant based diet azaz a növényi eredetű étkezés között.

 

Az az ember, aki vegán egy olyan életformát folytat, mely etikai okból kifolyólag elutasít minden olyan terméket, ami állati eredetű. Nem vesz részt az állatok kizsákmányolásában, így nem fogyaszt, nem vesz, nem hord és nem használ semmit, aminek az állatokhoz bármiféle köze van. Egyes vegánok, bár nem mindegyik, elítéli a háziállatok tartását is.

Ezzel szemben a 100%-ban növényi étrendet folytató személyek “csak” a táplálkozásukra vonatkozóan utasítják el az állati eredetű termékeket, vagyis nem fogyasztanak húst, halat, tojást,  tejet, tejtermékeket, állati eredetű zsírokat és mézet. Ennek több oka is lehet, pl. egészségügyi, gazdasági, vallási stb.
Én ez utóbbit követtem.

Azzal sem árulok zsákbamacskát, hogy a január hónapot megelőzően sem fogyasztottam a fentebb felsorolt alapanyagok jelentős részét. A halat és a tojást leszámítva egyik sem képzi az étrendem szerves részét. Húst nagyon ritkán, havonta egyszer, ha eszem a többit egyáltalán nem.

Mivel számomra a hal és a tojás amolyan #comfortfood, azaz kényelmi ételek, melyek számomra annyit tesznek, hogy mindig kéznél vannak, egyszerűen, gyorsan és rumlimentesen elkészülnek, így ezek elhagyásától tartottam, viszont ez a félelmem teljesen alaptalannak bizonyult. Semmilyen nehézséget nem jelentett elhagyni ezeket az alapanyagokat sem.

 A január hónapom elég kaotikus volt, de ennek ellenére is mindig megoldottam a főzést és nem tartott tovább elkészíteni egy ízletes és változatos teljes értékű  növényi alapú fogást sem, mint felütni/megfőzni pár tojást illetve kinyitni egy halkonzervet és hozzáadni azt egy jó adag giga salátához.

Sokat hallottam már olyan kijelentéseket, hogy valaki attól fogyott le vagy lett szebb bőre/haja esetleg javult az egészsége/közérzete továbbá lett több energiája és oldódtak meg emésztési problémái miután áttért a 100%-os növényi étrendre.

Nos én ezekből a pozitív hatásokból semmit nem észleltem magamon, bár az is igaz, hogy az egy hónap, ilyen szempontból nem olyan sok, viszont az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy én elégedett vagyok a súlyommal (ami semmilyen irányba nem változott), eddig sem volt különösebb problémám a bőröm és a hajam állapotával, teljesen egészséges voltam ez előtt is, illetve az emésztésem is köszöni szépen, rendben van, ahogy az energia szintemen sem érzékeltem semmilyen eltérést az eddig megszokottól.

NEM azt állítom, hogy a növényi alapú étrend ne lenne rengeteg pozitív hatással az egészség, a közérzet, a gazdaság és a környezetvédelem szempontból, hiszen a fentebb említett pozitív hatások mind igazak lehetnek!

Viszont az én személyes tapasztalatom és véleményem szerint, egy egészséges életmód keretein belül bizonyos állati eredetű alapanyagoknak is mértékkel, de helyük lehet.

Konklúzió: ha valakit csak az egészséges táplálkozás érdekel, tehát nem etikai vagy vallási okokból hagy fel az állati eredetű termékek fogyasztásával, akkor nem kell lemondania bizonyos állati eredetű alapanyagokról sem, hisz már egy 80%-ban növényi alapú étrendet követve is el lehet érni mindazt a pozitív hatást, amit egy 100%-ban növényi étrendet követő személy is tapasztalhat.

Az én étrendemre ez a hónap nem hiszem, hogy különösebb hatással lenne. Én személy szerint eddig sem készítettem állati eredetű fogásokat magamnak és ezek után sem tervezek, viszont ha a párom főz vagy olyan helyre megyünk enni, ahol az állati eredetű fogások jelentik a számomra jobb választást, akkor nem szeretném magamat azzal stresszelni, hogy miből vagy hogyan készült.

A “vegán január” kihívást összességében támogatom, viszont nem árt tudni, hogy a 100% növényi alapú étkezés sem jelent garanciát arra, hogy ezt a diétát követve mindenki elérné a számára ideális súlyt, makkegészséget, jó  közérzetet vagy bármit, amit ettől a étkezési irányzattól vár.

Örülök, hogy belevágtam és végigcsináltam ezt a kihívást. Biztos vagyok benne, hogy nem ez volt az első és utolsó  kihívásom, amikor próbára teszem magamat az élet(mód) 1-1 bizonyos területen. Attól függetlenül, hogy én most nem tapasztaltam magamon semmilyen tüneti változást, jó tudni, hogy számomra nem okozott semmiféle nehézséget egyik napról a másikra elhagyni bizonyos alapanyagokat, nem éreztem, a kihívás ideje alatt egyszer sem, hogy ez bármiféle lemondással, illetve kompromisszummal járna az étkezéseimet tekintve. Ugyanolyan finom, ízletes, egészséges, tápláló, gyorsan elkészíthető és pénztárcabarát ételeket fogyasztottam, mint általában bármikor.

Annak ellenére, hogy én saját magamon nem tapasztaltam változást, bátorítok mindenkit, legfőképpen azokat, akik nap, mint nap sok állati eredetű terméket fogyasztanak, hogy csökkentsék ezeknek a termékeknek a fogyasztását és iktassanak be heti minimum 1 nap vegetáriánus, esetleg 100% növényi alapú étkezéseket.

A növényi alapú étkezésre áttérve sokkal látványosabb változást érhetsz el, mint én, akár az élet több területén is. Így csak ajánlani tudom, hogy próbáld meg fokozatosan csökkenteni az állati eredetű termékeket és ezzel párhuzamosan emelni a növényi alapú étkezéseid számát.

Ha változtatni szeretnél a táplálkozási szokásaidon és életmódot váltanál, akkor ne habozz, keress bizalommal!

 

Életmód ás táplálkozási tanácsadásért kattints ide